OpenAI er i DYB krise i øjeblikket (fuldstændig vanvittigt hvad der kunne ske på en weekend), men det ændrer ikke på, at mulighederne med deres kunstige intelligens, GPT-4, er fantastiske.
Med introduktionen af GPT-4 VISION, som blev lanceret i september, fik vi mulighed for at analysere billeder og det åbner op for helt nye måder at bruge kunstig intelligens på.
Nu kan jeg tegne et spil (i dette tilfælde Snake og Ping-Pong), en hjemmeside eller noget helt tredje, og et øjeblik efter har jeg en fuld funktionsdygtig version af det jeg tegnede.
Hvordan kan det bruges?
Jeg er meget optaget af hvordan AI kan gøre en positiv forskel i undervisnings- og uddannelses-systemet, og jeg kan bestemt se nogle store muligheder i denne nye visuelle programmeringsform.
Dels kan det være et godt redskab for lærere som gerne vil underbygge deres undervisning med interaktive elementer, men det kan også være en måde at give eleverne en forståelse for, hvad man rent faktisk kan bruge kunstig intelligens til (ud over at skrive stile).
Nå ja, og så er det jo generelt bare sjovt at se de kruseduller og kasser man har tegnet, komme til live på et øjeblik.
Der findes flere forskellige versioner af dette AI-værktøj. Den jeg har brugt hedder make real – tldraw. (Den kræver en OpenAI API-nøgle).
Ps. min ‘vikar’ tiggede og bad om at få noget skærmtid, så han fik lov til at stå for dagens video 🙂